Svar: Valg af modermælkserstatning - 2 mdr.

2. januar 2019

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Karoline

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring erstatning, allergidisposition og forebyggelse af allergi :)

Allergidisponerede børn skal ammes eller tilbydes specialerstatning de første 4 måneder, det vil sige de første fulde 4 måneder. Herefter kan barnet introduceres til overgangskost på samme måde som børn, der ikke har allergi - og barnet kan overgå til en almindelig erstatning.

Et barn er allergidisponeret hvis:

- Den ene eller begge forældre har eller har haft flerårig lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom. Det vil sige astma, høfeber, børneeksem eller sikker fødevareallergi.

- Søskende har eller har haft flerårig behandlingskrævende atopisk sygdom...Astma, høfeber, børneeksem eller fødevareallergi f.eks. mælkeallergi.

Du fortæller, at du som barn havde atopisk eksem, det der også kaldes børneeksem, og jeres datter vil derfor være det man kalder "enkelt disponeret", da far ikke har haft problemer med allergi... hun vil dog stadig være disponeret. Derfor er det rigtig godt, at du har valgt at supplere med Pepticate.

Jeg vil ikke anbefale dig at gå over til NAN HA. Denne erstatning indeholder kun delvist hydrolyserede proteiner, hvilket ikke giver samme ...

Annonce

... forebyggelse mod allergi. Ved allergidisponering anbefales højt hydrolyserede erstatninger. Det vil sige f.eks. Pepticate, Althera og Nutramigen. Hvis jeres lokale apotek ikke kan skaffe Pepticate, vil det derfor være godt, hvis du kan forsøge med et af de andre produkter, alternativt forsøge at skaffe Pepticate hjem via nettet, da hun lyder til at trives med denne erstatning :)

Når din datter bliver 4 måneder, så kan du godt vælge at tilbyde hende NAN HA, da den som du skriver, godt kan modvirke hård mave, og jo vil minde lidt om den specialerstatning, som hun allerede får. Der findes også andre muligheder, hvis det er forstoppelse, som er problemet :)

Det er vigtigt lige at nævne, at hvis barnet har mælkeallergi, så skal barnet have specialerstatning, lige så længe barnet tilbydes flaske/mælk. Der gælder således lidt andre retningslinjer. Ovenstående er i forhold til et allergidisponeret barn, som du netop spørger til :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det lyder som den helt rigtige beslutning at supplere amning med flaske - jeres datter sover langt bedre og lyder til at være meget mere glad og trives på denne måde :) Dejligt!

Måske kan du have glæde af min bog "Helens bog om Amning & Flaske"... :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.