Svar: Valg af modermælkserstatning - 2 mdr.
2. januar 2019
Alder:
2 mdr.
Kære Karoline
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring erstatning, allergidisposition og forebyggelse af allergi :)
Allergidisponerede børn skal ammes eller tilbydes specialerstatning de første 4 måneder, det vil sige de første fulde 4 måneder. Herefter kan barnet introduceres til overgangskost på samme måde som børn, der ikke har allergi - og barnet kan overgå til en almindelig erstatning.
Et barn er allergidisponeret hvis:
- Den ene eller begge forældre har eller har haft flerårig lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom. Det vil sige astma, høfeber, børneeksem eller sikker fødevareallergi.
- Søskende har eller har haft flerårig behandlingskrævende atopisk sygdom...Astma, høfeber, børneeksem eller fødevareallergi f.eks. mælkeallergi.
Du fortæller, at du som barn havde atopisk eksem, det der også kaldes børneeksem, og jeres datter vil derfor være det man kalder "enkelt disponeret", da far ikke har haft problemer med allergi... hun vil dog stadig være disponeret. Derfor er det rigtig godt, at du har valgt at supplere med Pepticate.
Jeg vil ikke anbefale dig at gå over til NAN HA. Denne erstatning indeholder kun delvist hydrolyserede proteiner, hvilket ikke giver samme forebyggelse mod allergi. Ved allergidisponering anbefales højt hydrolyserede erstatninger. Det vil sige f.eks. Pepticate, Althera og Nutramigen. Hvis jeres lokale apotek ikke kan skaffe Pepticate, vil det derfor være godt, hvis du kan forsøge med et af de andre produkter, alternativt forsøge at skaffe Pepticate hjem via nettet, da hun lyder til at trives med denne erstatning :)
Når din datter bliver 4 måneder, så kan du godt vælge at tilbyde hende NAN HA, da den som du skriver, godt kan modvirke hård mave, og jo vil minde lidt om den specialerstatning, som hun allerede får. Der findes også andre muligheder, hvis det er forstoppelse, som er problemet :)
Det er vigtigt lige at nævne, at hvis barnet har mælkeallergi, så skal barnet have specialerstatning, lige så længe barnet tilbydes flaske/mælk. Der gælder således lidt andre retningslinjer. Ovenstående er i forhold til et allergidisponeret barn, som du netop spørger til :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning at supplere amning med flaske - jeres datter sover langt bedre og lyder til at være meget mere glad og trives på denne måde :) Dejligt!
Måske kan du have glæde af min bog "Helens bog om Amning & Flaske"... :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske